Wie we zijn

Amsterdams filmproductiebedrijf DOXY (voorheen KeyDocs) legt de nadruk op het produceren van films in alle verschijningsvormen – of het nu gaat om een straatopera, filmcolumn, muziekfilm, internationale coproductie of meer ‘traditionele’ documentaire. Daarnaast werkt DOXY aan de speelfilms Sisyphus At Work (Ramon Gieling) en Pa (Sander Burger), en verbreden we, na documentaires over (top)sporters als Becoming Zlatan (Magnus & Fredrik Gertten) en De Mooiste Marathon (Geertjan Lassche), ons speelveld met sportgerelateerde films; nieuwe plannen staan op stapel.

Het team van DOXY is al jaren actief in filmproductie, maakte tientallen films, won nationale- en internationale onderscheidingen, nam deel aan competities van A-festivals en scoorde (bioscoop)hits. Recente titels zijn: JESSE (Joey Boink), Erbarme Dich – Matthaus Passion Stories (Ramon Gieling), De Erfenis (Joris Postema) en Mies gaat naar Hollywood (Natasja van Wijk). In (post)productie zijn: In Bewaring (Marc Schmidt), In de armen van Morpheus (Marc Schmidt, in co-productie met A-Directors), ‘Mijn Leven is van mij’ – Pia Douwes (Emma Westermann), Through the barricades (Esther Hertog & Paul King) en De onverharde weg naar vrede (Jaap van 't Kruis). Het mysterie van de melkrobots (Teledoc, Vuk Janić) gaat in première tijdens het Nederlands Film Festival 2017, en is net als binnenkort De Discipelen – Een Straatopera (Ramón Gieling), in de bioscoop te zien.

DOXY werkt samen met de Nederlandse fondsen, Publieke Omroepen en festivalplatforms als IDFA Forum en BoostNL, maar ook met gerenommeerde buitenlandse producenten, fondsen en omroepen, HBO, ITVS, Sundance Institute, Royal Film Commission of Jordan, Enjaaz (Dubai) en het VAF.

Eén van de eerste filmreleases This is my picture when I was dead (Mahmoud al Massad) won diverse prijzen waaronder Beste Documentaire Dubai International Film Festival. Ik ben Alice (Sander Burger) werd in 2016 genomineerd voor de Prix Europa, en won na een geslaagde impactrelease in binnen- en buitenland de Eurekaprijs 2015, de Palmarès (ImageSanté) en de Prix Grand Écran (PariScience). Paradijsbestormers (Floor van der Meulen) werd genomineerd voor de TV Beelden (2015). Deze en documentaires als De Man Met 100 Kinderen (Vuk Janic) en de Teledoc De Sekspolitie (Roy Dames) werden aangekocht door de Europese TV stations, Al Jazeera, HBO en Azië.

Kracht van DOXY is de jarenlange ervaring en het uitgebreide netwerk van het productieteam, onder leiding van Sylvia Baan. De loopbaan van producent Janneke Doolaard begon als Hoofd Documentaire bij Oscar® winnend bedrijf Egmond Film & TV - later onderdeel van Eyeworks - waar zij baanbrekende bioscoop- en televisiedocumentaires produceerde. Janneke maakt deel uit van het Europese producenten netwerk EAVE en was in 2016 de Nederlandse afgevaardigde als Producer on the Move tijdens het Cannes International Filmfestival. Zij is - na 7 jaar in het bestuur - lid van Documentaire Producenten Nederland (DPN), DAFF en de European Film Academy EFA, en zij heeft zitting in de Raad van Advies van het Documentaire Instituut Amsterdam (DIA). Creative Producer Harmen Jalving (Bloody Mondays & Strawberry Pies, Parts of a family) is jurylid van Shortcutz en National Information Provider International Coproductions voor het European Documentary Network (EDN).


 

Highlights