Een ‘dansdocumentaire’ en een ode aan levenslust en liefde.
Winnaar
‘Dutch Movies Matter’
Movies That Matter
2020
Officiële selectie
Human Rights Film
Festival Berlin
2020
Officiële selectie
Nederlands Film
Festival 2020
Officiële selectie
TV Documentary
PRIX EUROPA
2020
Officiële selectie
One World
Slovakia
2020
Officiële selectie
Congo in Harlem
2020
Officiële selectie
Mill Valley Film Festival
2020
Officiële selectie
Ibiza Cine Fest
2022
Officiële selectie
Biografilm Festival
Bologna
2021
“We don’t see things as they are, we see them as we are” (Anaïs Nin)
Een groeiende groep jonge mensen in Goma in de Democratische Republiek Congo verzet zich tegen de eenzijdige berichtgeving over hun stad; uitsluitend beelden van oorlog, geweld, ziekte en armoede laten stereotypen zien, die het gevolg zijn van jarenlange westerse overheersing. Zulke beelden hebben niets te maken met de realiteit waarin ze leven.
In STOP FILMING US toont filmmaker Joris Postema de worsteling van journaliste Ley Uwera, fotograaf Mugabo Baritegera en filmmaakster Bernadette Vivuya om hun eigen beleving van het leven in Goma vast te leggen en te laten zien. Goma telt 250 westerse ngo’s en in deze door ngo’s gedomineerde economie past het beeld van een niet-functionerende overheid en een hulpeloze bevolking. Mugabo probeert juist de schoonheid van het leven in Goma te laten zien en Bernadette moet alle zeilen bijzetten om een film over haar visie op het koloniale verleden van Goma te financieren. Ley werkt ook voor westerse ngo’s en komt daardoor regelmatig in een ideologisch spagaat terecht: goedbetaalde westerse berichtgeving of een niet betaalde eigen mening. Wat is hun perspectief en hoe staan zij tegenover de donkere kanten van Goma?
Het is alleen de vraag of een westerse filmmaker in staat is iets van waarheid te vangen over dit complexe, beschadigde en prachtige land. Zit de westerse beeldvorming hemzelf niet in de weg? Is hij ook een ‘witte helper’ die zijn geweten wil verschonen? Veroorzaken westerse ‘goede bedoelingen’ alleen maar schade en frustratie? Met de open confrontatie die de filmmaker aangaat met zijn personages en de lokale crew, probeert hij wederzijdse (onderbewuste) veronderstellingen naar de oppervlakte te brengen; de vooroordelen verschaffen dieper inzicht in de machtsongelijkheid die onder het mechanisme van westerse beeldvorming ligt.
Online te zien bij Vitamine Cineville, Pathé Thuis en Dalton
Past screenings
02-12-2020 Universiteit Groningen
24-10-2020 Cinéma du Sud, Luxemburg (Fondation Follereau Luxembourg and Iles de Paix Luxembourg)
21-10-2020: Chudoscnik Sunergia, Eupen Belgium
16-10-2020 to 31-10-2020 Congo in Harlem
8-10-2020 to 18-10-2020 Mill Valley Film Festival
30-09-2020 t/m 10-10-2020 Human Rights Film Festival Berlin
01-10-2020 Universiteit Leiden, presented by Kick-Off iAfrica Film Festival,
06-09-2020 Afrika Museum in Berg en Dal
15-09-2020 Universiteit Maastricht
07-07-2020: Artsen zonder grenzen (Médecins Sans Frontières)
01-07-2020: Comhlámh #FirstWeds
07-06-2020: CinemaPlus
01-06-2020 to 12-07-2020: De Balie, Amsterdam
18-05-2020 to 20-05-2020: Pakhuis de Zwijger, Amsterdam
29-04-2020: Africa Museum, België
23-04-2020: Universiteit Leiden
22-04-2020: VSO
11-04-2020 Trouw
Persmap: Stop Filming Us – Joris Postema
In het nieuws:
“Een film die iedereen zou moeten zien.” Maarten Moll – Het Parool
“Zo zet Stop Filming Us de thematiek op scherp, zonder taai of theoretisch te worden. Dat is vooral te danken aan het zelfkritische perspectief en aan het organische karakter van de film, die constant openstaat voor wat op zijn pad komt” **** – Kevin Toma, de Volkskrant
“Het is een film die ertoe doet. Die prikkelt.” ****- NRC
“Houden westerse media de scheve verhoudingen in stand? En in het verlengde daarvan wij kijkers, krantenlezers en festivalbezoekers?” – Remke de Lange, Verzet tegen westerse camera in Afrikaanse landen. ‘Hou op met filmen!’ Trouw
“In het intrigerende Stop Filming Us gaat Joris Postema, vanuit zijn eigen bevoorrechte en bevooroordeelde positie, op zoek naar ongemakkelijke waarheden.” – Docupdate
“Deze regisseur wilde Congo tonen zoals Congolezen het zelf zien. Maar zijn eigen witte, westerse blik zat in de weg” – Lex Bohlmeijer, De Correspondent, Podcast met Joris Postema.
“Het is actueel, het leeft enorm, maar men weet niet goed wat te doen, wordt er ongemakkelijk van of zelfs emotioneel.” Joris Postema, Biosagenda
“Stop Filming Us is documentaire die uitpakt als een onbevangen verkenning. Een levendig onderzoeksverslag dat op opgewekte wijze voortdurend zaken ter discussie stelt.” Leo Bankersen – Cultuurpers
“Debat én zelfreflectie van een filmmaker over Afrikaanse beeldvorming in Congo, neokoloniale echo’s en het witte-redder-syndroom.” – Coen van Zwol, Kijktip van de NRC
“Questioning Neocolonialism through the Camera Lens” – Stand.ie
“Stop Filming Us is an important film, and prior to embarking on fieldwork, this should be compulsory viewing for anthropology students.” – Anthropology Book Forum
Luister naar Joris Postema over zijn film op Radio 1
Een verhaal over de hoop, twijfel en stilte van een Syrisch gezin in Nederland, die in 2014 hun jongste dochter verloren in de Middellandse Zee.