Stop Filming Us (2020)

Winnaar
‘Dutch Movies Matter’
Movies That Matter
2020

Regisseur
Joris Postema
Cinematografie
Wiro Felix
Line Producer
Ganza Buroko
Geluid
TD Jack Muhindo
Montage
Patrick Minks
Composer
Harry de Wit
Sound design & mixage
Marc Lizier
Met
Ley Uwera
Mugabo Baritegera
Bernadette Vivuya
Producenten
Janneke Doolaard
Harmen Jalvingh
Sylvia Baan
Partners
EO/IKONdocs
Nederlands Filmfonds
NPO-fonds
Production Incentive

Synopsis

Online te zien bij Picl en Vitamine Cineville, Pathé Thuis en andere VoD aanbieders volgen 16 april.

“We don’t see things as they are, we see them as we are” (Anaïs Nin)

Een groeiende groep jonge mensen in Goma in de Democratische Republiek Congo verzet zich tegen de eenzijdige berichtgeving over hun stad; uitsluitend beelden van oorlog, geweld, ziekte en armoede laten stereotypen zien, die het gevolg zijn van jarenlange westerse overheersing. Zulke beelden hebben niets te maken met de realiteit waarin ze leven.

In STOP FILMING US toont filmmaker Joris Postema de worsteling van journaliste Ley Uwera, fotograaf Mugabo Baritegera en filmmaakster Bernadette Vivuya om hun eigen beleving van het leven in Goma vast te leggen en te laten zien. Goma telt 250 westerse ngo’s en in deze door ngo’s gedomineerde economie past het beeld van een niet-functionerende overheid en een hulpeloze bevolking. Mugabo probeert juist de schoonheid van het leven in Goma te laten zien en Bernadette moet alle zeilen bijzetten om een film over haar visie op het koloniale verleden van Goma te financieren. Ley werkt ook voor westerse ngo’s en komt daardoor regelmatig in een ideologisch spagaat terecht: goedbetaalde westerse berichtgeving of een niet betaalde eigen mening. Wat is hun perspectief en hoe staan zij tegenover de donkere kanten van Goma?

Het is alleen de vraag of een westerse filmmaker in staat is iets van waarheid vangen over dit complexe, beschadigde en prachtige land. Zit de westerse beeldvorming hemzelf niet in de weg? Is hij ook een ‘witte helper’ die zijn geweten wil verschonen? Veroorzaken westerse ‘goede bedoelingen’ alleen maar schade en frustratie? Met de open confrontatie die de filmmaker aangaat met zijn personages en de lokale crew, probeert hij wederzijdse (onderbewuste) veronderstellingen naar de oppervlakte te brengen; de vooroordelen verschaffen dieper inzicht in de machtsongelijkheid die onder het mechanisme van westerse beeldvorming ligt.

Persmap: Stop Filming Us – Joris Postema

“Een film die iedereen zou moeten zien.” Maarten Moll – Het Parool 

“Zo zet Stop Filming Us de thematiek op scherp, zonder taai of theoretisch te worden. Dat is vooral te danken aan het zelfkritische perspectief en aan het organische karakter van de film, die constant openstaat voor wat op zijn pad komt” **** – Kevin Toma, de Volkskrant

“Het is een film die ertoe doet. Die prikkelt.” ****- NRC

“Houden westerse media de scheve verhoudingen in stand? En in het verlengde daarvan wij kijkers, krantenlezers en festivalbezoekers?” – Remke de Lange, Verzet tegen westerse camera in Afrikaanse landen. ‘Hou op met filmen!’  Trouw

“In het intrigerende Stop Filming Us gaat Joris Postema, vanuit zijn eigen bevoorrechte en bevooroordeelde positie, op zoek naar ongemakkelijke waarheden.” –  Docupdate 

“Deze regisseur wilde Congo tonen zoals Congolezen het zelf zien. Maar zijn eigen witte, westerse blik zat in de weg” –  Lex Bohlmeijer, De Correspondent, Podcast met Joris Postema.

“Het is actueel, het leeft enorm, maar men weet niet goed wat te doen, wordt er ongemakkelijk van of zelfs emotioneel.” Joris Postema, Biosagenda 

“Stop Filming Us is documentaire die uitpakt als een onbevangen verkenning. Een levendig onderzoeksverslag dat op opgewekte wijze voortdurend zaken ter discussie stelt.” Leo Bankersen – Cultuurpers

“Debat én zelfreflectie van een filmmaker over Afrikaanse beeldvorming in Congo, neokoloniale echo’s en het witte-redder-syndroom.” – Coen van Zwol,  Kijktip van de NRC

Luister naar Joris Postema over zijn film op Radio 1 

Poster

Documentaire

The Mirror and the Window

Wat gebeurt er als we het contact met alles en iedereen om ons heen verliezen? Een afscheid en een expeditie. Een poging om met het idee van de…

Stop Filming Us (2020)

“We don’t see things as they are, we see them as we are” (Anaïs Nin)

In de armen van Morpheus (2019)

Een oefening in overgave

Vertoning regelen?

Interesse of meer weten? Laat uw e-mail achter en we nemen zo snel mogelijk contact met je op!